Prima statuetă stilizată din Sud Estul Europei

* situl paleolitic de la Poiana Cireşului
Moldova

Prima statuetă stilizată din Sud Estul Europei

Situl paleolitic de la Poiana Cireşului, judeţul Neamţ.

Paleolitic, prima epocă din istoria omenirii, cunoscută sub denumirea de epoca pietrei cioplite sau paleolitic: palaios = vechi și lithos = piatră. Deoarece sunt atât de puţin cunoscute aceste persoane din Epoca de Piatră, de la obiectele şi armele din piatră, artefacte din oase, mâncarea rămasă şi situri, se presupune că erau adunături de vânători şi pescari. Unii au trăit pe terenul plat al marginilor râurilor, însă cei mai mulţi par a fi locuit în peşteri.

Poiana Cireşului, Piatra Neamţ, este singurul sit paleolitic din estul României care a furnizat cel mai mare ansamblu faunistic dintre siturile gravetiene de la noi, o colecție impresionantă de unelte din piatră și din materiale animale dure, dar și peste 70% dintre obiectele de artă și podoabă descoperite până acum în siturile paleolitice din România. Mai mult, este singurul sit de pe Valea Bistriței în care au fost descoperite obiecte de artă.

Aşezarea de la Poiana Cireşului, Piatra Neamţ, prin descoperirile realizate de-a lungul timpului, este fără îndoială cel mai important sit paleolitic din România şi unul dintre cele mai reprezentative situri gravetiene din Europa. Cercetările de aici s-au desfăşurat, cu unele întreruperi, din 1998 până în prezent.

Venus de Poiana Cireşului

„Este prima statuetă stilizată, abstractizată, din Sud Estul Europei, descoperită la noi în situl de la Poiana Cireşului. Probabil că o să poarte denumirea sitului, o să fie un Venus de Poiana Cireşului.”

Prima astfel de descoperire din România

Statueta este realizată dintr-un material deschis la culoare,
este destul de grea pentru volumul său şi nu are cap.

„Este realizată dintr-o rocă, iar contextul în care a fost descoperită este puţin mai special, pentru că ea a fost găsită pe marginea unei vetre, unei zone cu arsuri destul de puternice şi în concordanţă cu alte artefacte mai speciale. La fel ca la majoritatea statuetelor abstractizate din Europa, îi lipseşte partea superioară. La noi partea superioară a statuetei mai are ceva special, pentru că de-a lungul timpului s-a presupus că erau fragmentate ritualic şi mai ales aruncate în foc pentru fragmentare ritualică. Partea superioară a statuetei noastre prezintă urme de ardere şi de exfoliere datorate acestui procedeu. Probabil că este una dintre dovezile solide care o să susţină teoriile cercetătorilor europeni de acum încolo”

Elena-Cristina Niţu, responsabilul şantierului arheologic de la Poiana Cireşului.

„Eu nu ştiu cât este România pregătită pentru o astfel de descoperire! Este o descoperire senzaţională. O astfel de descoperire oriunde în lume este centrul atenţiei tuturor. Vreau să vă spun că mă uitam pe un site acum câteva zile, o descoperire similară din Cehia urma să se ducă la o altă expoziţie. Era ambalată într-o cutie militară, transportată de doi militari, care erau flancaţi de alţi patru militari cu armele în poziţie de tragere. Spun toate aceste lucruri pentru că eu, descoperitorul ei, nu voi fi de acord să fie expusă decât în momentul când i se va asigura vizibilitate, siguranţă şi modurile de conservare totale, care să nu ne facă de râs în faţa lumii”

„Este o descoperire senzaţională în primul rând că este prima din România, este prima de acest fel din Sud Estul Europei (…). Majoritatea statuetelor de acest tip descoperite sunt fără cap… Deci să nu ne surprindă că partea superioară a corpului nu există. Dar în acelaşi timp noi avem speranţa că adesea jumătatea cealaltă a unei statuete era găsită la 10-20 de metri. Deci putem să sperăm că vom găsi şi partea cealaltă datorită modului de săpătură pe care îl practicăm. Suntem singura echipă care facem săpături arheologice şi în stratele de cultură săpăm din doi în doi milimetri”

Despre materialul din care este realizată statueta, profesorul spune că se vor face analize pentru a fi stabilit tipul acestuia.

„Sunt multe de spus despre această descoperire. Şi noi suntem la început. Nu suntem siguri nici materialul din care a fost realizată. Noi acum, microscopic, spunem că este un argilit. Statueta este foarte grea pentru volumul ei. Este un argilit care probabil are ceva deosebit, nu suntem convinşi că nu este dintr-o argilă preparată într-un anumit fel cu ingredienţi pe care nu îi cunoaştem şi care a fost arsă superficial. Sunt lucruri care ne aşteaptă să le vedem. Ar fi extraordinar dacă ar fi arsă, pentru că asta ne-ar permite o datare directă a statuetei, nu a stratului respectiv.”

Forma statuetei este cea care dă importanţă descoperirii.

„Noi sperăm ca ea să nu fie încă o statuetă descoperită pe teritoriul Europei, ci ca ea să reprezinte din punct de vedere al evoluţiei artei statuetelor un plus faţă de ceea ce se ştie în momentul de faţă. Trebuie să fim mândri pentru că în mod cert este indubitabil se văd urmele de prelucrare. Ceea ce este foarte rar pe multe statuete pentru că au fost distruse. Materialul din care este făcut, nu ştim sigur ce, a făcut conservarea mai bună, chiar decât pe fildeş”

Coordonatorul echipei de arheologi, profesorul universitar Marin Cârciumaru.

Sursă: Agerpres.
Vezi mai mult 360 ° Venus din Drăguşeni:

Written by p⊕vestea

Se spune că un popor fără tradiții este un popor fără viitor… ! Viitorul copiilor este de fapt viitorul nostru! Copilul tău trebuie să viseze! Copilul tău are nevoie de o ancoră, are nevoie să îşi cunoască cu adevărat rădăcinile. Copilul tău trebuie să viseze la 7531 de ani de continuitate pentru un viitor sigur pentru el… altfel o să rămână singur în necunoscut. Nu-ţi lăsa copilul singur în necunoscut ♦ susține și TU proiectul

Website: https://europegenesys.com