Fosta Mină ISCRONI

[ de la cultură la natură ]
[ strategie turism ]

Fosta Mină ISCRONI

De la cultură la natură

Cu alte cuvinte de la
Planeta PETRILA
la Mina ISCRONI…
sau BĂRBĂTENI… !

Adevărata p⊕veste a minerilor!

Iancu de Hunedoara este pentru Județul Hunedoara cam ce este Dracula pentru România. Lasă-mă te rog să îți explic în câteva cuvinte analogia. România este pe ultimul loc în turism dacă discutăm despre ponderea în PIB a veniturilor din această industrie… și toată lumea vede în Castelul de la Bran și în Dracula șansa României pe incoming. Total eronat…

Dracula este un brand matur care nu face conversie – nu aduce turiști în România.

Hunedoara se tot chinuie de ani de zile să facă transferul de la industria grea spre… altceva… “industria grea – unicornul județului” este pe cale să își dea ultima suflare. Ce înseamnă acest lucru? Transferul de la cultură spre natură sau depopulare accelerată?

În acest moment Județul Hunedoara este în plin proces de depopulare – cu alte cuvinte, când uniconul suferă – întregul Județ suferă. Cum așa? Este foarte simplu. Ca și în cazul Castelului de la Bran și Castelul Huniazilor este un brand care nu face conversie. Pentru că nu putem să calculăm ponderea valorii biletelor de intrare din Castelul Huniazilor în PIB-ul județului… procentul este aproape de zero.

Noi am întors deja pe toate fețele logica cazării turistului în Valea JIULUI (sudul județului) raportată la includerea în circuitul de vizitare al Județului a obiectivelor din nord – Ulpia Traiana, Regia, Castelul Corvinilor și Densus. Logica este simplă din nou. Ca să poți să reții turistul în județ cât mai mult și să încasezi mai mult decât un bliet de intrare – alias turism de tranzit ai nevoie de natură – ai nevoie de o diversitate cât mai mare a direcțiilor de dezvoltare a turismului pentru o diversitate a pachetelor turistice. Diversitate care se termină cu ridicarea nivelului de interes al turistului.

Pentru o perioadă de ședere cât mai ridicată în județ Castelul Corvinilor trebuie inclus în circuite turistice care să împingă turistul spre p⊕vestea / legenda medievală, spre locurile în care codrul era fratele cel mic al plăieșului și care era a doua casă pentru el.

M-am întrebat singur de multe ori… unde mi-ar plăcea să stau dacă aș fi în locul turistului. În nord / Deva – oraș sau în mijlocul sălbăticiei – pentru că până la urmă distanța este aceeași, 90 km să vezi Valea JIULUI sau 90 de km să vezi Castelul Huniazilor din Valea Jiului. Eu pentru conceptul P⊕vestea Locurilor am ales sălbăticia și legendele nenumărate pentru că până la urmă este mult mai ușor să-i spui p⊕vestea turistului… iar fără Valea JIULUI efectiv nu se poate…

Planeta PETRILA

Uriașii din Valea JIULUI – minerii…
… minerii agatârşilor… !

În momentul în care mineritul era în floare, Valea JIULUI a fost motorul economic al județului iar unicornul – industria grea, răsufla ușurat. În momentul în care unicornul suferă Valea JIULUI este prima speranță pentru resuscitarea lui – alias logica de dezvoltare a pachetelor turistice / a circuitelor integrate de mai sus.

Avem însă o situație de la care trebuie să plecăm. Reputația negativă a acestei clase sociale numită mineri. Sunt fiu de miner și nu îmi este rușine să spun acest lucru. Nu mi-a fost nici în perioada studenției pe timpul mineriadelor… pentru că până la urmă tot procesul respectiv a fost o manipulare a unei clase sociale care este departe de ceea ce știe românul astăzi despre ei.

Valea Jiului este în mijlocul Ținutului Momârlanilor – una din cele mai vechi comunități din România unde legendele sunt la tot pasul și unde natura te copleșește pur și simplu…

Trebuie să învățăm să spunem adevărata p⊕veste a minerilor pentru ca Hunedoara să aibă o șansă reală de reconversie industrială. Altă soluție NU există! Momârlanii sunt de fapt ultima noastră șansă a tuturor hunedorenilor. Cum spunem p⊕vestea? De la cultură la natură. Planeta Petrila este într-adevăr un exemplu foarte bun pe care te invit să îl analizezi.

Minerii – uriașii din Valea JIULUI sunt prima speranță pentru județul nostru ca să vedem luminița de la capătul galeriei… numită turism / industrie ușoară. Valea JIULUI – Noul Unicorn al Hunedoarei.

Șansa minei Petrila este o șansă culturală!

„Am ajuns în Petrila întâmplător pentru că auzisem de la Ion Barbu (pe care-l cunoscusem cu ceva vreme înainte) și eram curios să văd orașul, să văd Valea Jiului și eventual să cunosc niște mineri, despre care la vremea respectivă știam lucruri nu foarte drăguțe. Am ajuns să-mi petrec noaptea de înviere din 2013 la Petrila. Barbu a fost o gazdă foarte bună, m-a dus la schitul Den­suș, am mâncat, am ciocnit ouă, după care am vrut să plec…

… dar el mi-a spus că săptămâna următoare un grup de arhitecți urmau să propună scenarii alternative la demolarea clădirilor minei, demolare care era hotărâtă de autorități, așa că am rămas să filmez cu intenția de a face un filmuleț pe care să-l pun pe Youtube. Încă din primele zile de filmare mi-am dat seama că domnul Barbu e un nebun în cel mai frumos sens posibil. Paradă cu măști de personalități (de la Che Guevara la Iliescu) a fost filmată în acele zile, s-au lansat lampioane în incinta minei, scrise cu 100 de poezii – adică lucruri ieșite din comun pen­tru mine. Acest declic al meu s-a produs destul de repede“.

360 °

{ minerii agatârşilor }
Descoperă Uriașii din Valea JIULUI!
Șansa minei Petrila este o șansă culturală – Planeta PETRILA
Transferul de la industria grea / minerit, la industria uşoară / turism.
Cel mai interesant pachet turist din lume + 36 de miliarde de USD anual!
Spre Piatra Zănoagei, Masivul Tulişa, Munţii Retezat – Fosta Mină BĂRBĂTENI

Written by Daniel ROȘCA

România este pe ultimul loc în Europa d.p.d.v. al ponderii în PIB a turismului. Natura separată de istorie nu poate să intre în competiţie cu Elveţia, Croaţia… Despre strategie în turism. Viziunea noastră despre noul brand de turism / de țară: R⊕MANIA 8500 Donăm conceptul statului Român. P⊕vestea Locurilor, un proiect NON PROFIT susținut de companii românești.

Website: http://about.me/DanielROSCA